5 tips om in contact te blijven met thuiswerkende collega’s

Het ‘nieuwe’ thuiswerken heeft al veel sporen achtergelaten. Positief, maar ook negatief. Een van de meest gehoorde nadelen is het gemis van contact met collega’s. Dit tekort aan contact kan het gevoel van isolement enorm versterken. Belangrijk dus om hier iets aan te doen en het contact actief op te zoeken! Maar hoe doe je dat precies? In dit artikel delen we 5 tips om op een positieve manier in contact te blijven met je thuiswerkende collega’s.

Tip 1: Corona enquête

Weet jij precies waar je medewerkers momenteel tegenaan lopen? Wat hun struggles zijn of waar ze juist blij van worden? Je kunt natuurlijk niet in het hoofd van je medewerkers kijken… Stap 1 is daarom inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van je werknemers. Zodat je op basis daarvan tot actie over kunt gaan. Stel daarom een enquête rondom corona op. Hierin kun je bijvoorbeeld vragen stellen als:
Zorg dat je enquête maximaal 5 minuten duurt en communiceer dat deze slechts een paar dagen open staat. Zo verlaag je de drempel om deel te nemen en verhoog je de kans op respons. Bepaal op basis van de feedback die je krijgt, welke acties de organisatie kan uitvoeren. Is er bijvoorbeeld extra vraag naar mentale ondersteuning? Willen medewerkers vaker overleg? Geven ze aan liever wat later te beginnen? Analyseer de antwoorden en kijk hoe je als organisatie, manager of leidinggevende kunt ondersteunen.

Tip 2: Voor én door medewerkers

Het thuiswerken kan ervoor zorgen dat collega’s een saamhorigheidsgevoel missen. Geef medewerkers daarom de mogelijkheid en ruimte om activiteiten te organiseren voor én door elkaar, waaraan iedereen vrijwillig mee kan doen. Misschien is een werknemer wel een ster in zumba en vindt hij/zij het leuk om een online zumbales te verzorgen voor collega’s. Wellicht kan iemand anders heel goed koken en wil hij/zij wel een online kookdemonstratie organiseren, waarbij diegene een heerlijk lunchrecept deelt. Het leuke hiervan is dat je erachter komt wat de talenten van je collega’s zijn en je collega’s van een hele andere kant leert kennen. Zo kun je ook elkaars kennis verrijken én blijf je met elkaar in contact.

7 tips voor het leidinggeven op afstand

In dit whitepaper zet online opleider SkillsTown 7 belangrijke tips op een rij waarmee jij ook op afstand het beste uit je team blijft halen.
Naast het delen van eigen kennis, kun je medewerkers ook samen aan hun professionele ontwikkeling laten werken. In het online platform van SkillsTown zijn bijvoorbeeld we-learning modules beschikbaar. Deze online trainingen zijn erop gericht om samen te werken aan de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan de we-learning Samen werken aan duurzame inzetbaarheid, Samen werken aan 21st century skills en zelfs Samen werken aan samenwerken! Een mooie manier om ervoor te zorgen dat medewerkers niet stil komen te staan in hun ontwikkeling én in contact blijven met collega’s.

Tip 3: Online koffieautomaat

Op kantoor is de koffieautomaat dé plek waar de laatste roddels voorbijkomen, maar ook waar je goede ideeën deelt en inspiratie opdoet.

Dat we nu niet naar kantoor kunnen betekent niet dat we geen laagdrempelige gesprekken kunnen voeren of ideeën en inspiratie kunnen uitwisselen. Ook informeel bij elkaar komen met collega’s kan online. Veel bedrijven maken gebruik van interactieve programma’s zoals Slack of Yammer. Creëer hier, naast werkgerelateerde kanalen, ook plekken waar je op elk moment van de dag even kunt ‘binnenvallen’ bij je collega’s voor een praatje. Maak bijvoorbeeld naast de zakelijke chatgroup een tweede chatgroep aan waarin duidelijk onderscheid is gemaakt in werkgerelateerde gesprekken en small talk.

Tip 4: Start een wandelcompetitie

Dagelijks een ommetje maken is goed voor de mentale én fysieke gezondheid. Stimuleer je thuiswerkende collega’s daarom om gedurende de dag te bewegen. En dat hoeven ze niet alleen te doen. Tegenwoordig zijn er handige apps waarmee je op afstand toch ‘samen’ kunt wandelen.

Bijvoorbeeld de app ‘Ommetje’. Deze app is ontwikkeld met hoogleraar in neuropsychologie Erik Scherder. Door middel van de app kun je een wandelcompetitie starten met collega’s. ‘Ommetje’ houdt alle wandelingen namelijk bij en hiermee kunnen collega’s punten en verschillende badges verdienen. Door middel van een ranglijst zie je welke collega’s de meeste ommetjes maken. Zo stimuleer je elkaar om in beweging te blijven.

Tip 5: Sluit je werkweek samen af

Eén van de leukste aspecten aan het werken op kantoor is toch wel de vrijdagmiddagborrel. Dat we nu thuiswerken betekent niet dat deze volledig hoeven te verdwijnen. Organiseer in plaats daarvan een online VrijMiBo!

Er zijn ontelbaar veel opties om de vrijdagmiddagborrel in te vullen, zelfs online. Je kunt bijvoorbeeld een pubquiz organiseren, waarbij je vragen opstelt voor je collega’s. Dat kost echter wel wat tijd. Gelukkig zijn er ook genoeg websites die pubquizes voor je klaar hebben liggen. Je kunt een pubquiz aanvragen bij ArtPub of zelfs een gratis pubquiz gebruiken van Kahoot. Om je borrel nog leuker te maken zijn er websites waar je borrelboxen kunt bestellen en laten bezorgen bij je collega’s. Dit kan bijvoorbeeld bij Absoluta of Digiborrel. Genoeg mogelijkheden voor een leuke invulling van je VrijMiBo dus!

Jouw medewerkers op weg helpen?

Wil jij intern kennis delen om in contact te blijven met collega’s? Of hen online trainingen bieden op het gebied van thuiswerken, omgaan met stress en verhogen van werkgeluk? Als online opleider bieden we een tal van trainingen aan om werknemers hier de juiste handvatten voor te geven. Benieuwd naar de mogelijkheden van zo’n gepersonaliseerd platform met online trainingen?

Tijdens onze online demonstratie laten we de personalisatiemogelijkheden zien, krijg je een voorproefje van ons brede aanbod aan trainingen en geven we persoonlijk advies over de inzet en implementatie van het platform.

Deel dit artikel:

Ook interessant voor jou: