De leercultuur in je organisatie stimuleren? Start met kwartaalthema’s!

Jezelf ontwikkelen… waar moet je beginnen? Veel medewerkers hebben geen idee. Het gevolg is dat hun ontwikkeling links blijft liggen. 

Door binnen je organisatie ieder kwartaal een ‘leerthema’ centraal te stellen, kun je medewerkers motiveren om aandacht te steken in verschillende leeronderwerpen. We delen graag wat inspiratie om zo’n kwartaalthema op te zetten en hoe je deze door kunt vertalen naar je eigen online leerplatform.

Wat is een kwartaalthema precies?

Het doel van een kwartaalthema is om medewerkers aan te sturen tot ontwikkeling. Er wordt elk kwartaal organisatiebreed aan dit thema gewerkt. Steeds wordt er een nieuw onderwerp gekozen op basis van de behoeften van de organisatie en de medewerkers. Deze behoeften moeten dus goed gepeild worden. Zo kun je het onderwerp bij het openen van het kwartaalthema ook goed onderbouwen. Tijdens het kwartaal worden er allerlei online en offline leeractiviteiten rondom dit thema georganiseerd. Op deze manier vergroot je ook de transfer van het geleerde naar de werkpraktijk. Voorbeelden van thema’s kunnen zijn: Samenwerken, Vitaliteit, Communicatie, Duurzaamheid, et cetera.

Hoe organiseer je het kwartaalthema

Laat elk kwartaalthema door een aantal collega’s organiseren. Het is handig als één HR- of Learning & Development medewerker een vast onderdeel van de organisatie achter het kwartaalthema blijft. Hiernaast kun je bijvoorbeeld twee of drie medewerkers uit andere teams laten aansluiten. Zij geven hun plek bij een volgend kwartaalthema weer door aan andere collega’s. Zo zorg je dat alle medewerkers de kans krijgen om mee te doen met de thema’s. En door steeds mensen van verschillende afdelingen te betrekken heb je elk kwartaal andere vernieuwende invalshoeken die je kunt gebruiken bij de opzet. Zo blijft het leuk voor al je medewerkers.

Activiteiten

Zorg tijdens het kwartaalthema voor een goede mix van online en offline activiteiten, maar ook van individuele en teamopdrachten. Zo heb je de meeste kans dat iedereen iets opsteekt. De afwisseling houdt het interessant en leuk voor iedereen.

TIP:   Enthousiasmeer medewerkers al vanaf de kwartaalopening. Doe dit bijvoorbeeld met een leuke openingsvideo over het thema. Hiervoor kan ook gebruik worden gemaakt van de studio’s van SkillsTown.

Communicatie is belangrijk

Probeer alles al duidelijk te communiceren tijdens de kwartaalopening. Zo weten medewerkers wat ze kunnen verwachten en kun je ze alvast enthousiasmeren met de activiteiten die gaan plaatsvinden. Hiernaast is het aan te raden om eens per twee weken te communiceren over het kwartaalthema. Zo blijft het ‘top of mind’ en kun je medewerkers blijvend enthousiasmeren. Denk vooral na welke communicatiestijl en vorm er bij jullie medewerkers past. Hieronder vind je voorbeelden van zaken die je kunt delen:

Kwartaalafsluiting

Het is belangrijk om het kwartaalthema goed af te sluiten zodat medewerkers terug kunnen blikken op wat ze ervan vonden en wat ze hebben geleerd. Laat men ervaringen delen en reflecteren. Een leuke manier om dit te doen is aan de hand van een dobbelsteen. Dit wordt vaak gebruikt als klassikale tool. Bij elk nummer dat je kan gooien hoort een vraag. Denk aan vragen als:

Inzichten die hieruit voortkomen kun je meenemen bij het organiseren van het volgende kwartaalthema.

TIP:   Kies aan het eind van ieder kwartaal een kwartaaltopper. Deze persoon heeft op een bijzondere wijze bijgedragen aan de activiteiten, bijvoorbeeld door zelf iets te organiseren of door een actieve deelname. De kwartaaltopper kan bijvoorbeeld een wisselbeker en een cadeaubon winnen.

Aan de slag met kwartaalthema's in jouw organisatie?

Wil jij een actieve leercultuur creëren binnen je organisatie? Wij bij SkillsTown helpen je graag met het opzetten van kwartaalthema’s. We hebben tips en handvatten voor elke fase van het proces. Neem contact op met jouw contactpersoon van SkillsTown. Ben jij nog geen klant maar lijkt dit je wel interessant? Aarzel dan niet en neem contact op voor de mogelijkheden.

Deel dit artikel:

Ook interessant voor jou: