De nieuwe balans tussen thuiswerken en kantoor

Hybride werken, oftewel de combinatie tussen fysiek en digitaal werken, is het nieuwe werken. Het is niet iets dat over gaat waaien, maar het is de toekomst van de werkplek. Maar hoe richt je deze manier van werken goed in op een manier zodat het de werknemer helpt? In dit artikel delen we een aantal handvatten die je kunt gebruiken in de aanpak.

Wat hebben we geleerd?

Het afgelopen jaar is een enorme leerperiode geweest. Maar we zijn erachter gekomen dat thuiswerken zeker zijn voordelen heeft. Zo’n 70% van de werknemers geeft aan thuis productiever te werken dan op kantoor. Werknemers laten weten dat ze functie en focuswerk het liefst in eigen omgeving doen. Daarom is gewoon iedereen weer terug naar kantoor sturen niet de oplossing. Hier moet een tussenweg in gevonden worden die werkt voor alle werknemers: hybride werken.

Wat missen werknemers?

Wat veel werknemers wel gemist hebben in het afgelopen jaar, is de sociale kant van werken: creatieve brainstormsessies, samen kennis ontwikkelen, samenwerken et cetera. Elke organisatie is natuurlijk anders, dus ga vooral het gesprek aan en vraag wat de behoeftes zijn van individuele werknemers, maar ook van het gehele team. Je kunt er ook voor kiezen om een anonieme enquête te versturen, zodat werknemers zo open mogelijk durven te zijn over hun wensen.

Laat medewerkers vrij

Je kunt werknemers bepaalde richtlijnen geven, zoals het invoeren van het reserveren van een werkplek of dat ze bereikbaar moeten blijven tussen bepaalde tijden. Wel moet je rekening houden met het feit dat ze zelf het beste weten wat wel en niet voor hen werkt. Laat ze daarom vrij in het kiezen van hun werkplek en in hoe vaak ze naar kantoor komen. Belangrijk is wel dat de werknemers en de manager samen afspraken maken over werktijden en hoe meetings of brainstormsessies worden aangepakt.

Effectief thuiswerken, zo doe je dat!

In dit whitepaper zet online opleider SkillsTown de belangrijkste thuiswerktips voor je op een rijtje.

Inrichting van het kantoor

Zorg dat er op kantoor een zichtbare scheiding komt tussen focus en creativiteit. Veel werknemers zullen voor focustaken thuiswerken. Richt bepaalde plekken op kantoor dus in om creatieve processen te stimuleren. Maak praathoeken. Haal bureaus weg en plaats zitzakken. Dit nodigt ze uit voor wat creativiteit als ze op kantoor zijn en zo is de scheiding tussen focus en creativiteit ook zichtbaar aanwezig.

Uitproberen, uitproberen en uitproberen

Hybride werken is iets nieuws voor veel organisaties, dus het zal niet meteen perfect gaan en er is geen manier om vooraf honderd procent zeker te weten wat het beste gaat werken. Je moet samen gaan ontdekken wat de beste balans is. Neem de tijd om dingen uit te proberen en blijf reflecteren op hoe het gaat. Gebruik de eerste drie maanden als pilot en zie dit als een leerfase. Maak na een jaar pas definitieve aanpassingen.

Meer leren over hybride werken?

Binnen ons online leerplatform vind je verschillende online trainingen gericht op hybride werken. Denk bijvoorbeeld aan de podcast hybride vergaderen of het webinar hybride samenwerken. Zo zorg je ervoor dat je jouw medewerkers goed kunt ondersteunen bij het implementeren van deze nieuwe manier van werken.
Deel dit artikel:

Ook interessant voor jou: