Jij bent een topper! Want jij gaat vanaf nu meer complimenten geven!

Complimenten geven. Dat is een noodzaak van een goede werkomgeving. Volgens onderzoek heeft het regelmatig geven van complimenten meer invloed op werkgeluk dan een loonsverhoging. En wist je dat gebrek aan complimenten zelfs een burn-out kan veroorzaken? Wij bewonderen je daarom dat je dit artikel leest om erachter te komen hoe je anderen het beste kunt complimenteren.

Zorg dat je compliment oprecht is

Mensen kunnen vaak door onoprechtheid heen prikken. Wanneer je regelmatig ongemeende complimenten geeft, zal de waarde hiervan snel afnemen. Als je je slechtste werknemer veel complimenten geeft in de hoop dat hij productiever wordt, zal het juist de andere werknemers demotiveren. Oprechte complimenten geven over goed gedrag zal andere werknemers juist triggeren om harder te werken.

Maak het compliment persoonlijk

Complimenten komen vaak beter aan als je het persoonlijk maakt. Probeer dit dus zo veel mogelijk face-to-face te doen en niet via Teams of telefoon. Geef het compliment ook in de ik-vorm: “Ik vind dat je…”. Dat maakt het compliment nog persoonlijker.

TIP:   Geef complimenten niet alleen aan de persoon zelf, maar zeg het ook tegen anderen. Als de persoon het van een ander hoort, komt het vaak geloofwaardiger over.

Van oppervlakkig compliment naar effectief compliment

Oppervlakkige complimenten hebben niet veel effect op de ontvanger. Denk bijvoorbeeld aan complimenten als:

Een effectief compliment is een compliment dat je niet zomaar aan iedereen kan geven. Ze zijn vaak wat langer en specifieker. Je zegt vaak ook wat dit gedrag voor jou heeft betekend. Bijvoorbeeld:

Complimenten geven: doe het niet teveel

Het is belangrijk dat je geloofwaardig blijft. Teveel complimenten geven is een grote valkuil. Zorg ook dat de verhouding tussen complimenten en constructieve feedback goed is. De beste verhouding hiertussen is 4:1. Met deze (oprechte) complimenten blijven werknemers gemotiveerd om ook aan hun aandachtspunten te werken.

Verder werken aan je communicatieskills?

Goede communicatie op je werk zorgt voor een prettige werksfeer voor jezelf en voor je collega’s. Daarom is het belangrijk om aan je communicatieskills te blijven werken. Op het online leerplatform van SkillsTown kun je dit met verschillende trainingen doen. Zo hebben wij trainingen over: feedback geven, effectief online vergaderen, voortgangsgesprekken en nog veel meer. Kijk snel eens naar de mogelijkheden!

Deel dit artikel:

Ook interessant voor jou: