Op 1 mei 2020 ging het online leerplatform van SkillsTown live bij Goossens wonen & slapen. Vanaf dat moment konden alle medewerkers hun kennisniveau verhogen op vakinhoudelijke onderwerpen maar zeker ook op persoonlijk gebied.
Raquel geeft aan: “Vanuit onze cultuurwaarden richten we ons op samenwerken, klantgerichtheid, creativiteit, en empathie. Met dit platform kunnen we de samenwerking tussen de verschillende disciplines versterken. We vinden het daarbij belangrijk om het kennisniveau van onze medewerkers op pijl te houden. Onze klanten worden graag geadviseerd door experts en onze collega’s moeten het juiste advies kunnen geven. Daarom is het voor ons belangrijk dat medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen. Dit draagt naar onze mening bij aan werkgeluk. Het is een win-win. Medewerkers kunnen zichzelf ontwikkelen waardoor ze lekkerder in hun vel zitten én beter zijn in hun vak.”
Volledig gepersonaliseerd leerplatform
De online leeromgeving is volledig gepersonaliseerd naar de wensen van Goossens. Zo is er gebruik gemaakt van eigen foto’s en beelden en zijn de kleuren van de leeromgeving in de eigen huisstijl. “SkillsTown heeft de complete basis gelegd van het platform en de academie gepersonaliseerd ingericht. Zo hebben onze medewerkers echt het gevoel dat ze binnen Goossens aan het leren zijn.”, aldus Raquel.
Naast de personalisatie op het gebied van design, maakt Goossens ook gebruik van gepersonaliseerde leerlijnen. Dit is een bundeling van bestaande of zelfgemaakte trainingen waarmee medewerkers sturing krijgen in de keuze voor een training. Raquel legt uit: “Samen met SkillsTown hebben we leerlijnen samengesteld. Deze bestaan voornamelijk uit eigen trainingen. Iedere medewerker krijgt, afhankelijk van de afdeling of functie, de juiste leerlijn toegekend. Hierbij hebben we onderscheid gemaakt in ‘need to do’ en ‘nice to do’. Op die manier worden medewerkers geholpen bij hun keuze voor een training. Het ontzorgt enorm want op die manier hoeven wij dit niet zelf extra onder de aandacht te brengen.”
Koppeling met personeelsbestand (Afas)
Algemene trainingen maar ook eigen content
Bij Goossens wordt er niet alleen gebruik gemaakt van de standaard trainingen die SkillsTown biedt. Ook benutten zij de mogelijkheid om zelf content toe te voegen aan de digitale leeromgeving. Op die manier kunnen ze vakinhoudelijke kennis op een gemakkelijke en consistente manier delen met medewerkers.
“Voor ons was het maken en toevoegen van eigen content doorslaggevend in de keuze voor een online leeromgeving. En het fijne is dat SkillsTown meekijkt en didactische tips geeft. Samen met de verschillende afdelingen binnen Goossens bepalen we welke content we willen delen met medewerkers,dit alles voor de optimale klantbeleving. Iedereen draagt daar zijn eigen verantwoordelijkheid in om ervoor te zorgen dat dit up to date blijft. Voordat we live gingen hebben we ervoor gezorgd dat er een goede basis lag met eigen trainingen zodat iedere afdeling gepersonaliseerde content kon bekijken. Dit gaan we in de komende periode verder aanvullen. Het leuke is dat er al managers van verschillende afdelingen zijn binnen Goossens die zelf initiatief tonen om eigen content te willen delen via het platform”, vertelt Raquel enthousiast.
Ultieme voordelen volgens Goossens:
- Gemakkelijk en snel eigen content toevoegen
- Passend bij iedere branche
- Super breed aanbod waardoor er altijd raakvlak is
- Gepersonaliseerd waardoor er meteen herkenning is
- Enorm gebruiksvriendelijk
Eerste ervaringen met het leerplatform
Het platform is in coronatijd gelanceerd. En ondanks of misschien dankzij de omstandigheden merkte Goossens dat medewerkers die thuis aan het werk waren, hier ook behoefte aan hadden.
Raquel vertelt: “Het leerplatform is erg goed ontvangen. Op het moment van lanceren was een groot deel van onze collega’s thuis aan het werk en moesten we de communicatie en implementatie dus veel online doen. Omdat we vóór de lancering al zijn gestart met de communicatie, waren veel medewerkers erg benieuwd. Dit hebben we gedaan door middel van korte teasers die we zelf creëerden en deelden binnen onze online communicatietool. Voor de implementatie hebben we een voice-over video gemaakt die je begeleidt door het platform. Deze krijgt elke medewerker te zien wanneer hij of zij voor het eerst inlogt in onze Goossens Academie. De eerste ervaringen zijn super positief. Medewerkers vinden het er professioneel uitzien, laagdrempelig in gebruik, behapbaar en vooral ook leuk om te volgen. Vooral de winkelmedewerkers kunnen gemakkelijk tussen hun werkzaamheden door korte cursussen volgen die gemakkelijk binnen een uurtje af te ronden zijn. Dat is fijn, want zij moeten snel kunnen schakelen.”