Verandering vereist bijscholing
Zorgprofessionals hebben meer tijd voor cliënten dankzij online leren
Humanitas reikt tools aan
Persoonlijke ontwikkeling is de verantwoordelijkheid van de zorgprofessional zelf. Meegaan met ontwikkelingen, op de hoogte blijven van nieuwe methoden en weten wat er in de zorgbranche speelt, zijn onderwerpen waar zorgprofessionals actief mee bezig moeten zijn. Uiteraard kan de werkgever hierin ondersteunen. Dat is één van de doelen die Humanitas heeft gesteld bij het starten met online leren.
Dankzij de toegankelijkheid van e-learnings kunnen medewerkers gemakkelijk investeren in hun persoonlijke ontwikkeling op het tijdstip dat hen het beste uitkomt. “We verwachten dat medewerkers de e-learning modules in hun eigen tijd volgen. Wij stellen de online trainingen beschikbaar en medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor het inzetten van deze oplossingen. We hebben het als volgt toegelicht: het op niveau houden van je eigen vakinhoud is de verantwoordelijkheid van jou als professional zélf. Humanitas reikt jou daar de tools voor aan, maar je moet ze wel zelf aanpakken”, aldus Evelien.
Trajectbegeleiders hebben enorm geholpen
Ieder veranderingstraject heeft één of meerdere kartrekkers nodig. Dat wil zeggen: wanneer je een verandering zo goed mogelijk wilt begeleiden, zorg er dan voor dat je bepaalde personen verantwoordelijk maakt voor deze trajecten. Bij Humanitas werd dit gedaan met behulp van trajectbegeleiders. Dankzij dit initiatief werden medewerkers niet aan hun lot overgelaten, maar gestimuleerd om te leren en ontwikkelen. Evelien legt uit: “In een zorgorganisatie als Humanitas zijn praktijkvaardigheden belangrijk. E-learning staat daarom niet op zichzelf, maar het is de eerste stap, naar het integreren van werken en leren.”
"Dankzij de toegankelijkheid hebben medewerkers meer mogelijkheden om zich theoretisch te ontwikkelen en zich te verdiepen in onderwerpen die ze zelf interessant vinden."
Evelien gaat verder: “De trajectbegeleiders ondersteunen ons in alle fases. Trajectbegeleiders zijn door Calibris Advies geschoolde medewerkers, die het leuk vinden om het leren en werken in de praktijk te ondersteunen. Ze monitoren in hun eigen team, van 10 à 15 mensen, wie waar mee bezig is en waarom. Ook spreken ze met het team bijvoorbeeld deadlines af waarop bepaalde (verplichte) modules afgerond moeten zijn. Deze kunnen dan met het team worden besproken.”