Niet tijd- en plaatsgebonden
Hoe online leren de onderwijskwaliteit verbetert
Leermotivatie
Wanneer je binnen een organisatie aan de slag gaat met leren, is motivatie een belangrijk onderdeel. Motivatie kan om verschillende redenen ontstaan en zorgt ervoor dat medewerkers gemakkelijker en consequenter leren. Om die motivatie zo hoog mogelijk te houden, is de drempel om je aan te melden voor de Optimus Academie bewust laag gehouden en is het cursusmateriaal voorzien van praktijkvoorbeelden zodat de geleerde kennis direct is toe te passen in de praktijk.
Monique legt uit wat de procedure is: “Alle Optimus leerkrachten kunnen zich aanmelden voor de academie, of ze nou een vast of tijdelijk dienstverband hebben. Het is niet verplicht om specifieke modules te volgen of een bepaald aantal certificaten te behalen. We gaan echt uit van de intrinsieke motivatie van deelnemers.”
Tip van Monique: "Zorg dat er certificaten te behalen zijn die geaccrediteerd zijn. Uit het onderzoek dat wij gehouden hebben, kwam naar voren dat de leerkrachten het heel belangrijk vinden om een tastbaar resultaat van de gevolgde cursus te hebben."
Voor docent Lysanne werkt deze manier van leren heel goed: “Ik vind het fijn dat ik de cursussen op mijn eigen tempo en in mijn eigen tijd kan volgen. Omdat er geen verplichte modules zijn, kies ik alleen de onderwerpen uit die me interessant lijken. Daarom is mijn motivatie hoger dan wanneer ik iets opgelegd zou krijgen. De kennis uit sommige cursussen kan ik direct toepassen in mijn lessen. Andere cursussen zijn meer achtergrondinformatie en die kennis neem je mee in de ontwikkeling van je lessen of in het management van de klas.”
Ook Anja merkt dat de online cursussen makkelijk toe te passen zijn in de praktijk: “Laatst volgde ik de cursus waarin een aantal tips stonden die ik nu constant in de klas gebruik. Ik heb in mijn carrière al een hoop cursussen gevolgd, maar de kennis veroudert of zakt weg. Met de online cursussen kan ik deze kennis op een makkelijke manier weer ophalen.”