De visie op online leren van Tom Bos – CEO van SkillsTown

Wil jij weten wie er achter het gezicht schuilt van de CEO van SkillsTown? Meet: Tom Bos! In deze podcast gaat Peter van Hout, programmamanager en podcasthost bij SkillsTown, met hem in gesprek. Ze gaan de diepte in waardoor je Tom, zijn weg naar SkillsTown en zijn visie over online leren, beter leert kennen.

Beluister de volledige podcast via onderstaande video of lees de samenvatting in dit artikel (leestijd: ongeveer 8 minuten).

Play Video

Voor de mensen die jou nog niet zo goed kennen: kun je ons wat meer vertellen over jezelf? Wat is jouw achtergrond en wat zijn je interesses?

Tom Bos: “Ik heb een achtergrond in de didactiek, dat heeft me altijd heel erg beziggehouden. Dat kwam omdat ik van huis uit van mijn vader en mijn broer de technologie heb meegekregen. Vroeger hadden we altijd een hoop computers in huis waar we de boel uit elkaar haalden en weer opnieuw in elkaar knutselden. Die kronkel van technologie heeft me geholpen om een ander pad in te slaan.

Toen ik afstudeerde op het onderwerp ‘Transfer of training van digitale middelen’, was online leren nog helemaal niet gebruikelijk. Ik was daar een beetje de vreemde eend in de bijt. Toen ik met didactiek bezig was, zag ik daar dus een hele hoop kansen. Want waarom gebruiken we niet de middelen die ik vanuit de technische wereld ken?”

Ondanks de drukte heb je toch tijd gehad om een boek te schrijven: De ouderwetse toekomst van opleiden. Hierin staat: “Je gaat niet slapen voordat leermiddelen ook daadwerkelijk resultaat geven.” Is dit jouw drijfveer op het gebied van wat jij gedaan wilt krijgen binnen online leren?

“Ja, ik slaap niet veel,” lacht Tom. “Er komen overvloeden aan leermiddelen de markt op stromen, maar wij zijn nog geen ‘superhumans’ die alles kunnen, ook al kun je alles online vinden en tot je nemen. Hier zit dus een gat en daar zit mijn drijfveer: hoe zorgen we dat die online leermiddelen wel leiden tot resultaat? Ik heb mensen gezien in een fysieke trainingssituatie die tot nieuwe inzichten kwamen die hun werk en leven compleet veranderden. Als het ons lukt om die beweging ook online te veroorzaken, dat is fantastisch. Dat die momenten vaker gaan gebeuren, dat zou heel gaaf zijn.”

Je bent een man van cijfers en onderzoek. Kun je hier een aansprekend voorbeeld van geven?

“A/B testen is natuurlijk een term die in marketing vaak gebruikt wordt: je stuurt twee verschillende mails om te kijken welke het beste werkt en hier bouw je op door. Toen we net met de organisatie begonnen, hebben we hiermee een grootschalig onderzoek gedaan naar onze leermiddelen. Daar ben ik heel veel dingen tegen gekomen die wel en niet werken. Zoals het feit dat wanneer je een leeronderwerp uitsmeert over tijd en zorgt voor meer herhaling, je drastisch betere resultaten krijgt dan wanneer je het in één keer in je hoofd probeert te stampen. In dat laatste geval train je naar een bepaald moment, maar je wilt bijvoorbeeld na je examen Frans ook echt Frans kunnen spreken, toch? Dat heeft er ook voor gezorgd dat ik binnen het online leerplatform ‘10 minuten leren per dag’ als een belangrijk principe heb ingezet.”

Je bent de oprichter van Online Academy en na de fusie met SkillsTown vervul je hier de rol als CEO. Wat bewoog jou om al die jaren geleden een bedrijf in online leren op te richten?

“Ik benoemde eerder al de beginnende vonkjes en het gat van didactische online leermiddelen, daar moest ik mee aan de gang. De ervaring van online leren werd onterecht negatief, want de manier waarop het gedaan werd, werkte niet. Privé en thuis waren mensen gewend aan technologie, maar zakelijk nog niet. Daarom ben ik Online Academy gestart. We wilden slagingspercentages beter krijgen dan wat in de markt normaal was. Sindsdien zijn we ons product dankzij heel veel feedback aan het verbeteren, verbeteren en nog meer verbeteren!”

Het vraagt wel om een bepaalde bedrijfscultuur binnen SkillsTown om op deze manier te werken. Hoe zou je die cultuur binnen SkillsTown beschrijven?

“Leren moet in je DNA zitten. En het komt eigenlijk nooit voor dat we zeggen dat een product af is of dat onze methodiek definitief is. We zijn een soort ‘Rupsje Nooitgenoeg’ wat dat betreft. Je gedijt binnen SkillsTown als je de mentaliteit en ambitie hebt om dingen te blijven verbeteren. En ondertussen hebben we ontzettend veel lol samen. We werken keihard, dus dan is het ook goed om samen genoeg lol te hebben en de boel te relativeren.”

Als we inzoomen op jouw rol als CEO: welk boek of artikel heeft een blijvende invloed gehad op jouw leiderschap en zakelijk succes?

“Hetgeen wat echt mijn gedachten veranderd heeft, is het boek ‘Mindset’ van Carol Dweck, een Amerikaanse onderzoekster bekend van de Growth Mindset-theorie. Wat ik hier interessant aan vond, was haar onderzoek met jonge kinderen die een puzzel moesten leggen. Eén groep kinderen kreeg na het succesvol afronden te horen: ‘Goed gedaan, wat ben je slim,’ terwijl de andere groep te horen kreeg: ‘Goed gedaan, wat heb je hard gewerkt.’ Daarna moesten ze kiezen tussen het maken van een makkelijke of moeilijke puzzel. De groep die ‘slim’ werd genoemd kozen significant vaker voor de makkelijke puzzel om risico te vermijden. De andere groep ging juist de uitdaging aan met moeilijke puzzels, omdat ze geloofden dat wanneer ze hard werkten, ze het opnieuw zouden kunnen doen.

Deze bevinding gebruik ik in hoe ik anderen stimuleer en aanspreek. Dit principe heb ik in al onze producten verwerkt, maar ook in mijn leiderschap. Ik vind het heel belangrijk dat ik mensen aanspreek op een ‘Growth Mindset’. Ik wil mensen kansen geven, risico’s laten nemen en fouten laten maken. Dat brengt enorm veel voordelen voor je organisatie.”

Waar ben je eigenlijk het meest trots op in wat je als CEO met SkillsTown hebt bereikt?

“Een heel aantal dingen!” zegt Tom met glinsterende ogen. “Ik ben natuurlijk hartstikke trots dat we als beste opleider van Nederland zijn verkozen. En ik ben trots dat we een Learning Impact Award hebben gewonnen voor een onderzoek wat we deden naar de effectiviteit van leren. Dit was een mooie internationale erkenning voor de kwaliteit van onze werkwijze. Maar wat ik ook echt heel gaaf vindt, is dat het ons lukt om mensen naar een bepaalde graad toe te werken. Dat we ervoor kunnen zorgen dat mensen hun MBO-diploma toch nog eens kunnen halen als zijnde logistiek medewerker in een magazijn. Dat geeft veel voldoening.

Een van de dingen die ik het allerleukst vind, is als we feedback krijgen van gebruikers van het platform over wat ze uit een e-learning module hebben gehaald. Bijvoorbeeld mensen die succesvol hebben gesolliciteerd voor een baan, mensen die minder stress ervaren of betere leiderschapsvaardigheden hebben. Dat vind ik het grootste succes, dat het ons lukt om gedragsverandering te veroorzaken.”

En wat was dan de grootste uitdaging en hoe ben je daarmee omgegaan?

“Pfoe! We hebben veel uitdagingen! Maar, eentje die sluimert is mijn dilemma rondom effectief leren. Ik denk aan toen we het model van het ‘10 minuten dagelijks leren’ hadden vastgezet: iedereen moest 10 minuten per dag leren. We kregen veel gefrustreerde en ontevreden mensen; het ging te langzaam of te snel. Maar wat we ook zagen, is dat het leerrendement heel goed was als je in die stroom bleef. We hadden dus dé methodiek ontdekt die leidt tot resultaat, maar niemand vindt hem fijn!” lacht Tom. “Dat was een van de grootste uitdagingen die ik heb gehad, en nog steeds wel heb.”

Kun je ons wat meer vertellen over je visie voor SkillsTown? Wat zie je als de toekomstige koers voor het bedrijf?

“Er is in de wereld best een tekort aan kwaliteit leermiddelen en onderwijs. In Nederland zijn we best wel verwend; we hebben heel veel mogelijkheden en een goed leerklimaat. Ik zou het gaaf vinden als wij die middelen de wereld over kunnen krijgen. Dat we de mensen die nu minder kansen hebben en zich wél willen ontwikkelen in de gelegenheid stellen om verder te groeien. In 140 landen wordt ons product nu gebruikt, maar er is nog een hoop ruimte om het groter te maken.

Verder zijn leermiddelen momenteel vaak gebaseerd op een one-to-many principe. Ik zou wat meer terug willen gaan naar de meester-gezel benadering; leermiddelen die precies op jou zijn afgestemd, op het moment dat jij het nodig hebt. Dat is ook mijn droom en ambitie met SkillsTown.”

Wat maakt SkillsTown uniek in vergelijking met andere bedrijven in de online opleidingssector, en hoe draag je bij aan deze unieke identiteit?

“Onze focus op resultaat. Natuurlijk zijn onze leermiddelen inspirerend en zetten ze mensen in beweging. Maar onze focus is om ervoor te zorgen dat leermiddelen mensen helpen bij het bereiken van de doelen die zij voor zichzelf hebben gesteld. Of je nu streeft naar betere timemanagement, een specifiek certificaat of een diploma, daar willen we je bij helpen. Helaas is dat ons onderscheidend vermogen,” zucht Tom, “want je wilt eigenlijk dat de hele markt die beweging maakt. Het klinkt zo logisch, maar momenteel lijkt de aandacht ergens anders te liggen, namelijk bij overvloed. Hoeveel ben jij wel niet bezig met scrollen door Netflix om een serie te vinden die je wilt kijken, dat komt omdat er heel erg veel is! De focus moet verschuiven naar wat er al beschikbaar is. Zodat als je iets uitkiest, het je echt verder helpt. De kracht zit hem in de eenvoud. Ons leerplatform is simpel en toegankelijk. Je wilt niet weten wat voor verschil dat maakt. Wat de gebruiker ervaart is gemak en ondersteunt het leren.”

Tot slot: Waar staan we over 10 jaar met online leren?

“Uit onderzoek blijkt dat de koers van innovatie altijd wel goed in te schatten is, maar niet de magnitude. Dat is ook met dit soort voorspellingen. In mijn boek beschrijf ik het moment dat we stoppen met leren en het niet meer nodig is. Het inpluggen en uploaden van kennis is dichterbij dan je misschien denkt. Daar wordt best veel progressie geboekt. Maar ik denk dat we over 10 jaar een aardige kaart hebben van het neurale netwerk en dat ook wel kunnen beïnvloeden.

Waar we nu de grootste impact van gaan zien is Artificial Intelligence. Dat gaan we keihard nodig hebben om te kunnen compenseren voor alle arbeidsmarkt tekorten en gaat ons helpen met het snel omscholen van medewerkers. Zo kunnen we mensen snel inzetbaar krijgen en omscholen. Ik denk dat daar onze grootste winst te behalen valt. Je zult zien dat er dan vrijwel geen enkel leermiddel meer zonder AI bestaat!”

Op de hoogte blijven van deze en andere ontwikkelingen?

In onze nieuwsbrief delen we maandelijks nieuwtjes over samenwerkingen, tips & tricks over online leren en meer!

Deel dit artikel:

Ook interessant voor jou: