Berenschot ziet kracht in webinars

Voor veel organisaties zijn webinars dé uitkomst als het gaat om kennisdeling en branding. Eén van die organisaties die webinars gebruikt, is Berenschot. Zij zetten deze in als een van hun instrumenten binnen de marketingmix.

We spraken met Hans van der Spek, manager Kenniscentrum HRM en senior managing consultant bij onderzoeksbureau Berenschot. Hij vertelde ons waarom webinars goed werken voor hun organisatie en wat er komt kijken bij het geven van een webinar.

Webinars als onderdeel van je branding

In samenwerking met SkillsTown zendt Berenschot verschillende webinars uit. Hierbij richten zij zich op de HR-manager en de directie. Dankzij de kennis die Berenschot in huis heeft, kunnen zij relevante inzichten bieden voor HR-professionals. Hans vertelt: “We proberen altijd in te spelen op actuele of relevante onderwerpen. Voor ieder thema ga ik op zoek naar een andere expert binnen onze organisatie. Zo leveren we een bijdrage aan het verspreiden van kennis en inzichten binnen het HR-vakgebied.”

Berenschot zet hun webinars niet alleen in om bij te dragen aan kennisontwikkeling binnen de HR-branche. Het delen van kennis op deze laagdrempelige manier draagt namelijk ook bij aan de branding van hun organisatie. Hans: “We proberen de kijkers van het webinar iets mee te geven en hopen dat daardoor een deel onze naam onthoudt. We maken een onderwerp bespreekbaar, laten zien dat we er kaas van hebben gegeten en zijn niet bang om onze mening te geven. Daarmee hopen we dat mensen aan ons denken wanneer ze tegen een probleem aanlopen waarbij wij ze kunnen helpen.”

"Realiseer je wat het achterliggende doel van je webinar is. Het uiteindelijke doel is niet om een goed verzorgd webinar te geven, maar om iets bij je doelgroep te bereiken."

De kunst van het weglaten

Een webinar duurt doorgaans dertig minuten. Dit is een voordeel voor de kijker, want je hebt in een relatief korte tijd de mogelijkheid om relevante kennis op te doen over een bepaald thema. Voor de spreker kan dit een uitdaging zijn, je moet ervoor zorgen dat je binnen die dertig minuten de kern van je verhaal belicht. Hans zegt: “Het is goed om je te realiseren dat de tijd erg kort is. Ik denk dat dat juist ook de kracht is van een webinar. Het is een kort moment waarbij je eigenlijk in twintig minuten duidelijk moet maken wat je punt is. Je moet ‘de kunst van het weglaten’ kunnen toepassen op je eigen materie.”

Denk aan je doelgroep

Bij het bepalen van de inhoud van je webinar is het belangrijk om je te focussen op je doelgroep. Zij zijn uiteindelijk degenen bij wie je iets wilt bewerkstelligen. Of het nu gaat om informeren, beïnvloeden of aanzetten tot actie. Hans vertelt: “Ik heb nog weleens de neiging om alles bij mijn verhaal te betrekken, maar je moet je realiseren dat jij de expert bent op het thema. Daardoor heb je een kennisvoorsprong en kan het soms verwarrend of ingewikkeld zijn voor de kijker die voor het eerst in aanraking komt met een bepaald onderwerp. Daarom is het belangrijk om je te focussen op de doelgroep en je te beperken tot de kern van je verhaal.”

"Mensen beslissen vaak pas op een laat moment. Daarom vestigen we een dag van tevoren of op de dag zelf nogmaals aandacht op het webinar."

Zoek interactie

Hans benadrukt dat interactie een leuk onderdeel is van een webinar. Ondanks dat je voor een camera staat, en je publiek niet fysiek in de ruimte aanwezig is, zijn er genoeg mogelijkheden om interactie op te zoeken. Hans: “Je wilt natuurlijk het liefst dat mensen met iets aan de slag gaan. Je hebt een korte inleiding op een bepaald onderwerp van twintig minuten. Vraag je daarbij goed af hoe je mensen echt verder kunt helpen. Het achterlaten van contactgegevens is een open deur. Je kunt de interactie ook opzoeken door bijvoorbeeld een whitepaper of artikel toe te voegen aan je webinar. Kijkers kunnen zich daarmee van tevoren inlezen, of hebben achteraf de mogelijkheid om naslagwerk te doen. In je webinar kun je dit artikel behandelen en bijvoorbeeld vragen stellen of een poll gebruiken.

Zet communicatiekanalen in

Het creëren, plannen en uitzenden van webinars is voor alle betrokken partijen een tijdsinvestering. Daarom zou het jammer zijn om je enkel te beperken tot het creëren van een webinar en weinig tot geen communicatie rondom een webinar in te zetten. Het is belangrijk om een webinar vóór het uitzenden goed onder de aandacht te brengen. Kondig het webinar bijvoorbeeld aan in een nieuwsbrief, op je website, social media en/of andere kanalen die je organisatie ter beschikking heeft. Hans vertelt: “Naarmate de datum van het webinar nadert, herhalen we het bericht altijd. Je merkt dat mensen vaak pas op een laat moment beslissen. Daarom vestigen we een dag van tevoren of op de dag zelf nogmaals aandacht op het webinar.”

“Voorkom ook dat het enthousiasme na je webinar stilvalt. Wanneer een kijker verder op onderzoek gaat over het onderwerp van je webinar, moet verdere informatie ook te vinden zijn. Integreer het thema op je website en zorg dat de organisatie op de hoogte is. Zo voorkom je dat een kijker uiteindelijk in een doodlopend straatje terecht komt.”

Gebruik je netwerk

Je kunt ook het netwerk van de spreker inzetten om kijkers te benaderen. Veel sprekers hebben in hun omgeving mensen die raakvlak hebben met het onderwerp van het webinar. Als zij aangeven dat ze geïnteresseerd zijn, kun je ze bijvoorbeeld benaderen met een persoonlijk bericht.

Hans zegt: “Ik vraag onze sprekers altijd of ze mensen in hun netwerk hebben die geïnteresseerd zijn. Als dat zo is, maak ik een persoonlijk bericht en nodig ik hen uit vanuit onze eigen portal. Alle mensen die eerder een webinar hebben gevolgd, attenderen we erop dat ze ook het volgende webinar mee kunnen kijken. Het leukste is natuurlijk wanneer mensen live kijken. Maar als dat niet lukt, is er altijd de mogelijkheid om het webinar achteraf te volgen. Dat is nog niet bij iedereen even bekend.”

Net als Berenschot professionele webinars opnemen?

Onze webinar-coördinator Ricky of een van onze andere experts staat klaar om je meer te vertellen over de mogelijkheden!
Deel deze klantcase:

Ook interessant voor jou: