Voor veel organisaties zijn webinars dé uitkomst als het gaat om kennisdeling en branding. Eén van die organisaties die webinars gebruikt, is Berenschot. Zij zetten deze in als een van hun instrumenten binnen de marketingmix.
We spraken met Hans van der Spek, manager Kenniscentrum HRM en senior managing consultant bij onderzoeksbureau Berenschot. Hij vertelde ons waarom webinars goed werken voor hun organisatie en wat er komt kijken bij het geven van een webinar.
Webinars als onderdeel van je branding
In samenwerking met SkillsTown zendt Berenschot verschillende webinars uit. Hierbij richten zij zich op de HR-manager en de directie. Dankzij de kennis die Berenschot in huis heeft, kunnen zij relevante inzichten bieden voor HR-professionals. Hans vertelt: “We proberen altijd in te spelen op actuele of relevante onderwerpen. Voor ieder thema ga ik op zoek naar een andere expert binnen onze organisatie. Zo leveren we een bijdrage aan het verspreiden van kennis en inzichten binnen het HR-vakgebied.”
Berenschot zet hun webinars niet alleen in om bij te dragen aan kennisontwikkeling binnen de HR-branche. Het delen van kennis op deze laagdrempelige manier draagt namelijk ook bij aan de branding van hun organisatie. Hans: “We proberen de kijkers van het webinar iets mee te geven en hopen dat daardoor een deel onze naam onthoudt. We maken een onderwerp bespreekbaar, laten zien dat we er kaas van hebben gegeten en zijn niet bang om onze mening te geven. Daarmee hopen we dat mensen aan ons denken wanneer ze tegen een probleem aanlopen waarbij wij ze kunnen helpen.”
"Realiseer je wat het achterliggende doel van je webinar is. Het uiteindelijke doel is niet om een goed verzorgd webinar te geven, maar om iets bij je doelgroep te bereiken."
De kunst van het weglaten
Denk aan je doelgroep
"Mensen beslissen vaak pas op een laat moment. Daarom vestigen we een dag van tevoren of op de dag zelf nogmaals aandacht op het webinar."
Zoek interactie
Zet communicatiekanalen in
Het creëren, plannen en uitzenden van webinars is voor alle betrokken partijen een tijdsinvestering. Daarom zou het jammer zijn om je enkel te beperken tot het creëren van een webinar en weinig tot geen communicatie rondom een webinar in te zetten. Het is belangrijk om een webinar vóór het uitzenden goed onder de aandacht te brengen. Kondig het webinar bijvoorbeeld aan in een nieuwsbrief, op je website, social media en/of andere kanalen die je organisatie ter beschikking heeft. Hans vertelt: “Naarmate de datum van het webinar nadert, herhalen we het bericht altijd. Je merkt dat mensen vaak pas op een laat moment beslissen. Daarom vestigen we een dag van tevoren of op de dag zelf nogmaals aandacht op het webinar.”
“Voorkom ook dat het enthousiasme na je webinar stilvalt. Wanneer een kijker verder op onderzoek gaat over het onderwerp van je webinar, moet verdere informatie ook te vinden zijn. Integreer het thema op je website en zorg dat de organisatie op de hoogte is. Zo voorkom je dat een kijker uiteindelijk in een doodlopend straatje terecht komt.”
Gebruik je netwerk
Je kunt ook het netwerk van de spreker inzetten om kijkers te benaderen. Veel sprekers hebben in hun omgeving mensen die raakvlak hebben met het onderwerp van het webinar. Als zij aangeven dat ze geïnteresseerd zijn, kun je ze bijvoorbeeld benaderen met een persoonlijk bericht.
Hans zegt: “Ik vraag onze sprekers altijd of ze mensen in hun netwerk hebben die geïnteresseerd zijn. Als dat zo is, maak ik een persoonlijk bericht en nodig ik hen uit vanuit onze eigen portal. Alle mensen die eerder een webinar hebben gevolgd, attenderen we erop dat ze ook het volgende webinar mee kunnen kijken. Het leukste is natuurlijk wanneer mensen live kijken. Maar als dat niet lukt, is er altijd de mogelijkheid om het webinar achteraf te volgen. Dat is nog niet bij iedereen even bekend.”