5 tips om de communicatie in je team te verbeteren

Heb jij als leidinggevende het gevoel dat de communicatie binnen je team niet lekker loopt? Of botsen je teamleden vaak met elkaar? De kwaliteit van de samenwerking heeft grote invloed op de resultaten en het werkplezier van je team. In dit artikel delen we 5 tips om de communicatie te versterken. Zo bouw je aan een succesvol team!

Tip 1: Voorkom miscommunicatie

Miscommunicatie vindt vaak plaats op de werkvloer. Het maken van veronderstellingen is vaak de boosdoener. Het is aan beide gesprekpartners om hierop te letten, anders worden opdrachten en taken niet goed uitgevoerd en dit zorgt voor onnodig extra werk en frustratie. Voorkom miscommunicatie door bijvoorbeeld:

Tip 2: Maak duidelijke afspraken over hoe je communiceert

Er zijn op dit moment nou eenmaal veel manieren om met elkaar te communiceren en het een werkt beter voor bepaalde afspraken dan het ander. Voor welk soort communicatie gebruiken jullie e-mail? En waarvoor is Slack, Microsoft Teams of een telefoontje juist beter? Maak hier duidelijke afspraken over. Veel verschillende communicatietools kunnen verwarrend zijn. Het is belangrijk dat iedereen op één lijn zit.

Tip 3: Werk samen aan samenwerkingsvaardigheden

De beste manier om aan je samenwerkingsvaardigheden te werken is natuurlijk samen! Ieder teamlid kan goede kwaliteiten bezitten als het gaat om samenwerken binnen een team, maar alsnog kan de communicatie langs elkaar heen lopen. Iedereen is anders en communicatiestijlen kunnen verschillen. Een goede oplossing om achter elkaars kwaliteiten en drempels te komen, is om samen aan jullie samenwerking te werken. Dit leidt tot nieuwe inzichten waardoor je elkaar beter begrijpt en elkaar kunt aanspreken.

TIP:   Volg de WE-learning ‘Samen werken aan samenwerken’ op ons online leerplatform. Aan de hand van deze training ga je samen met je collega’s na hoe de samenwerking binnen jullie team is en hoe deze verbeterd kan worden.

Tip 4: Durf feedback te geven en te ontvangen

Als teamleider maar ook als teamlid is het belangrijk om collega’s goed aan te spreken op hun gedrag. Doe dit met een concreet voorbeeld van een moment en vertel welk effect dit op jou had. Check of het teamlid dit herkent en maak zo nodig afspraken. Op deze manier geef je constructieve feedback en zorg je ervoor dat het teamlid zich niet aangevallen voelt. Sta hiernaast ook open voor het ontvangen van feedback. Het beste is zelfs om hiernaar te vragen. Vraag bijvoorbeeld naar hoe het team jouw werkwijze ervaart en wat je kunt verbeteren.

Tip 5: Neem regelmatig de communicatie in je team onder de loep

Ook als je team elkaar al lang kent en communicatie vanzelf lijkt te gaan, kunnen er alsnog irritaties ontstaan. Sta daarom regelmatig bewust stil bij de communicatie en neem dit mee in een gesprek. Waar loopt het team tegenaan en wat hebben ze nodig om onderlinge communicatie te verbeteren? Maak dit bijvoorbeeld een maandelijks vast onderdeel tijdens een teammeeting.

Wil jij meer halen uit de samenwerking binnen je team?

Op ons online leerplatform vind je verschillende trainingen die de samenwerking binnen je team helpen. Laat teamleden alleen of samen online trainingen volgen met betrekking tot feedback geven, samenwerken, communiceren en nog veel meer.

Deel dit artikel:

Ook interessant voor jou: