Het wordt steeds makkelijker voor criminelen om gevoelige informatie in handen te krijgen. Verder kan data tegenwoordig met één klik op de muis de wereld over. Dit maakt de bescherming van persoonsgegevens op de werkvloer belangrijker dan ooit. Dit artikel biedt drie praktische tips om de privacy op de werkvloer te waarborgen, met aandacht voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Tip 1: Creëer bewustzijn onder de medewerkers
Stel je voor dat je collega van de klantenservice op een dag onbedoeld gevoelige gegevens deeld met een persoon aan de telefoon, die zich voordoet als iemand anders. Zover zou het natuurlijk nooit mogen komen. Daarom moet je ervoor zorgen dat er bewustzijn gecreëerd wordt onder alle medewerkers over het belang van privacy en de bescherming van persoonsgegevens.
Het organiseren van trainingen en workshops kan helpen om het bewustzijn te vergroten en te zorgen dat iedereen op de hoogte is van de geldende wet- en regelgeving, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit is de wetgeving die ons leert hoe we moeten omgaan met persoonlijke data. Je kunt hierbij een leerthema inzetten over privacy op de werkvloer binnen je organisatie, waarbij ze bijvoorbeeld een leerlijn over dit onderwerp kunnen volgen op jullie online leerplatform en andere workshops en activiteiten kunnen ondernemen om te leren over dit thema. Bij SkillsTown helpen we je graag met het organiseren van zo’n leerthema.
Tip 2: Zorg voor duidelijke richtlijnen en beleid
Elke organisatie, groot of klein, heeft een privacybeleid nodig. Hierin staan duidelijke richtlijnen en beleidsmaatregelen over hoe om te gaan met persoonlijke en gevoelige informatie. Dit beleid is niet alleen een gids voor het team, maar ook een verklaring van vertrouwen naar je klanten.
Creëer een beleidshandboek waarin de richtlijnen begrijpelijk zijn voor iedereen binnen de organisatie. Zorg ook dat deze gemakkelijk toegankelijk is via het intranet van je bedrijf en regelmatig wordt bijgewerkt. Dit handboek kan gedetailleerde stappen bevatten over hoe te handelen in het geval van een datalek, inclusief wie te contacteren, hoe de schade te beperken en hoe de betrokkenen te informeren.
Tip 3: Let goed op bij het verzamelen van gegevens
Heb jij je weleens verdiept in wat er gebeurd bij bedrijven die een datalek hebben meegemaakt? In 2017 werd Equifax bijvoorbeeld getroffen door een datalek waarbij gevoelige informatie van ongeveer 147 miljoen mensen werd blootgesteld, waaronder Social Security-nummers en rijbewijsnummers. De financiële impact hiervan was aanzienlijk hoog, met een schikking van minstens $575 miljoen. Verder heeft dit geleid tot flinke reputatieschade.
Je kunt zoiets voorkomen door zorgvuldig om te gaan met gegevensverzameling. Verzamel bijvoorbeeld alleen de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Het is belangrijk om kritisch te kijken naar de hoeveelheid en soort gegevens die worden verzameld en te zorgen dat deze niet verder gaan dan wat strikt noodzakelijk is. Zorg daarnaast voor het veilig delen en opslaan van persoonsgegevens. Gebruik versleutelde verbindingen en zorg voor adequate beveiliging van databases en netwerken. Wees extra voorzichtig met gevoelige informatie en beperk de toegang tot deze gegevens tot alleen degenen die het nodig hebben.
Starten met training voor privacy op de werkvloer?
Wil jij ongelukken voorkomen en medewerkers opleiden, zodat ze weten hoe ze om moeten gaan met privacy op de werkvloer? Wij kunnen je helpen! Op het online leerplatform van SkillsTown vind je trainingen die je medewerkers kunnen volgen. Ook vind je hier een leerlijn, die je verplicht zou kunnen stellen. Zo weet je zeker dat je medewerkers op de hoogte zijn van belangrijke kennis. Neem contact op met je Learning Professional voor meer informatie.
Maak jij nog geen gebruik van een online leerplatform binnen jouw organisatie? Wij laten je graag alle mogelijkheden zien met een vrijblijvende gratis demo.