Zo kreeg Beter Bed al haar medewerkers aan het leren

Klantcase

Met meer dan 1000 medewerkers is Beter Bed een van de grootste aanbieders in Nederland op het gebied van slaapbeleving. Bij Beter Bed geloven ze dat medewerkers in het kader van goed werkgeverschap het recht hebben om zichzelf te ontwikkelen. Daarom maken ze sinds december 2019 gebruik van de online leeromgeving van SkillsTown. 

We spraken Lynn Hakkers, Learning & Development specialist bij Beter Bed, over haar ervaringen met het platform en de manier waarop zij dit bij Beter Bed inzetten.

Een leeroplossing voor alle interne doelgroepen

Eind 2019 ging Beter Bed op zoek naar een nieuwe manier om kennis te ontsluiten voor hun medewerkers. Lynn vertelt: “We zochten een online leeroplossing die toereikend is voor alle doelgroepen binnen onze organisatie en we zochten een manier waarop we onze medewerkers intrinsiek kunnen motiveren als het gaat om leren. SkillsTown sluit hier goed op aan omdat er, naast de professionele modules, ook veel content is op het gebied van vrije tijd. Daarnaast was ook de variëteit aan leeroplossingen zoals de podcasts, essentials, webinars en e-learning modules een belangrijke reden om voor SkillsTown te kiezen. Dit brede aanbod spreekt ons enorm aan.”

Eigen tutorials en instructievideo’s

Een van de toepassingen van het online platform van SkillsTown bij Beter Bed, is het ontsluiten van eigen kennis. Als retailorganisatie hebben medewerkers van Beter Bed enorm veel kennis nodig. Denk aan productkennis, instructievideo’s over de systemen, maar ook rollenspellen over het te woord staan van klanten. Omdat dit veel organisatiespecifieke kennis is, heeft Beter Bed ervoor gekozen deze kennis zelf te borgen via het online platform. Zo hebben ze eigen essentials (micro-cursussen) gemaakt waarbij medewerkers in een korte video hun vakinhoudelijke kennis delen.

“De variëteit aan leeroplossingen zoals de podcasts, essentials, webinars en e-learning modules was een belangrijke reden om voor SkillsTown te kiezen.”

“Wij hebben veel medewerkers die al jaren onderdeel zijn van de organisatie. Dat is best wel uniek voor een retailorganisatie als de onze. Al die jaren ervaring brengt ook enorm veel kennis met zich mee. Die kennis willen we waarborgen en delen met andere collega’s. Daarvoor is SkillsTown naar onze mening heel goed geschikt. We gebruiken het vooral voor productkennis, instructievideo’s en rollenspellen. Het is een mooie manier om enthousiaste medewerkers een podium te geven én we merken dat medewerkers het leuk vinden om van andere collega’s te leren”, aldus Lynn.

Onboarding van nieuwe medewerkers

Naast het ontwikkelen van eigen trainingen, maakt Beter Bed gebruik van ‘leerlijnen’ in de online omgeving. In deze leerlijnen is een combinatie gemaakt van eigen ontwikkelde trainingen en bestaande SkillsTown trainingen. Op die manier kunnen nieuwe medewerkers kennismaken met Beter Bed.

Lynn vertelt: “We hebben een centraal online inwerktraject. Ongeacht voor welke discipline je werkt, volgt iedere medewerker een deel van zijn of haar inwerktraject via de online academie. De leerlijnen zijn hierbij een mooie manier om nieuwe kennis te delen. We hebben bijvoorbeeld een leerlijn gemaakt ‘Welkom bij Beter Bed!’. Hierin vinden medewerkers een combinatie van bestaande en zelfontwikkelde trainingen om kennis te maken met onze organisatie, producten en de omgangsvormen bij Beter Bed. Daarnaast hebben we voor iedere medewerker een leerlijn klaarstaan die specifiek aansluit op zijn of haar functie. Hiermee zorgen we ervoor dat medewerkers nog beter worden in de rol die zij vervullen.”

Ultieme voordelen volgens Beter Bed:

  • Écht een expert op het gebied van online leren
  • Enorm klantgericht
  • Altijd een up-to-date aanbod
  • De samenwerking is heel persoonlijk en fijn
  • Heel breed aanbod aan leeroplossingen

Geïntegreerd in het HR-beleid

Bij Beter Bed geloven ze erin dat opleiding en ontwikkeling een ‘ongoing’ proces is. Daarom hebben zij de online leeromgeving geïntegreerd in het HR-beleid. “Samen met medewerkers voeren we periodiek eindeproeftijdgesprekken, ontwikkelgesprekken en voortgangsgesprekken. Tijdens die gesprekken wordt er gekeken naar de leerdoelen die medewerkers hebben en hoe de Beter Bed Academie hieraan bij kan dragen. We vinden het belangrijk om de online academie te integreren in ons HR-beleid om zo blijvend aandacht te geven”, aldus Lynn.

“Zodra medewerkers het hebben gezien en gebruikt, wordt er heel positief en enthousiast gereageerd.”

Positieve ervaringen op het leerplatform

Beter Bed gebruikt het online leerplatform van SkillsTown inmiddels zo’n 8 maanden en medewerkers zijn enorm enthousiast. Lynn vertelt: “We hebben in de academie gekeken welke collega’s actief waren. Hen hebben we gevraagd wat hun ervaring is en of ze deze wilden delen met anderen in het kader van ‘best practices’. We merkten dat dit enorm inspirerend werkt. We krijgen terug van collega’s die lang bij ons werken dat ze aan het begin wat kritisch waren over het nieuwe initiatief. Maar zodra medewerkers het hebben gezien en gebruikt, wordt er heel positief en enthousiast gereageerd. We hebben ook met verschillende collega’s vlogs opgenomen waarin ze hun ervaringen delen. Zo kunnen we andere collega’s ook weer inspireren om een kijkje te nemen op het platform.”

Bedrijf
Beter Bed
Branch
Detailhandel/retail
Onderwerp
Good employer branding

Net als Beter Bed aan de slag met online training in jouw organisatie?

Jerry of een van zijn collega’s vertelt je tijdens een vrijblijvende demo alles over de mogelijkheden.

Plan een demo

Meer inspiratie

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Lees meer over Geen tijd om te leren? Avans Hogeschool vond dé oplossing

Geen tijd om te leren? Avans Hogeschool vond dé oplossing

Leren en ontwikkelen is een belangrijk thema bij Avans Hogeschool. Maar hoe zorg je ervoor dat ook medewerkers toegang hebben tot relevante content, op een manier die aansluit bij hun drukke werkdag?

Lees meer
Lees meer over Hoe digitaal leren Gemeente Hengelo klaarstoomt voor 2040

Hoe digitaal leren Gemeente Hengelo klaarstoomt voor 2040

Leren en ontwikkelen blijft in veel organisaties een uitdaging: medewerkers hebben weinig tijd en adoptie blijft achter. Ook bij Gemeente Hengelo was dit het geval.

Lees meer
Lees meer over Zo biedt Univé bedrijfshulpverlening training voor álle medewerkers 

Zo biedt Univé bedrijfshulpverlening training voor álle medewerkers 

Onze missie is om bij te dragen aan de veiligheid, gezondheid en het welzijn van elkaar. We hebben een grote groep BHV’ers binnen Univé. Door middel van nieuwsberichten schenken we regelmatig aandacht aan dit onderwerp.

Lees meer