Besteed jij genoeg tijd aan je vitaliteit? Dit zijn de vijf pijlers!

Het is duidelijk dat fysieke vitaliteit een positieve bijdrage heeft op de werkvloer. Het zorgt voor meer energie, minder lichamelijke ongemakken en meer focus op je werk. Daarom zie je dat steeds meer medewerkers meer aandacht besteden aan hun vitaliteit. We geven je hieronder 5 richtlijnen om te zien of jij ook genoeg met je fysieke gezondheid bezig bent.

Beweeg minstens een halfuur per dag

Weinig bewegen verhoogt het risico op onder andere hart- en vaatziekten, maar ook depressie. Ook je cognitieve prestaties verslechteren als je niet genoeg beweegt. Daarom is het belangrijk dat je elke dag minstens een halfuur beweegt. Het geheim van volhouden zit hem vaak in variatie. Doe niet iedere dag hetzelfde. Zo kun je bijvoorbeeld de ene dag gaan wandelen, de andere dag naar de sportschool en de volgende dag yoga doen. Maak wel een goede planning voor jezelf. Dat zorgt voor een stok achter de deur!

Zorg voor een gezond eetpatroon

Nee, daar bedoelen we niet diëten mee. Het is juist goed om erop te letten dat je regelmatig en gevarieerd eet. Alleen zo krijg je genoeg voedingsstoffen binnen. Neem tijdens je werkdag dus ook voldoende groente en fruitsnacks om zo aan je dagelijkse 400 gram groenten en fruit te komen. Daarnaast zijn genoeg vezels en gezonde vetten ook belangrijk. De schijf van vijf, je kent hem vast wel, is hier een goed geheugensteuntje voor.

Trainingstip:   Wat hulp nodig met het creëren van een gezond voedingspatroon? Volg de e-learning ‘Op naar een gezond en bewust eetpatroon’ op ons online leerplatform!

Drink genoeg water

Dit hoor je waarschijnlijk vaak genoeg, maar weet jij eigenlijk wel waarom dit zo belangrijk voor je is? Vochttekort zorgt onder andere voor:

Zorg dus dat je elke dag zo’n 2 tot 3 liter water drinkt!

Doe strekoefeningen

Je weet ondertussen dat een halfuur per dag bewegen goed voor je is. Maar daarnaast is uren achter elkaar achter je bureau zitten niet ideaal voor je gewrichten. Veel mensen krijgen last van hun nek, schouders en/of rug. En die paar tripjes naar het toilet zijn helaas niet genoeg om dit te verhelpen! Met rek- en strekoefeningen kun je dit wel voorkomen. Zet daarom een wekkertje voor elk uur, zodat je niet vergeet een paar minuten aandacht te besteden aan je spieren.

Trainingstip:   Op ons online leerplatform vind je verschillende essentials met snelle strekoefeningen die perfect zijn voor op kantoor of thuis.

Zorg voor een goede nachtrust

De laatste maar zeker niet de onbelangrijkste pijler is een goede nachtrust. Er zijn zoveel gevolgen van een slechte nachtrust die jouw hele dag kunnen bepalen. Niet alleen ben je sneller moe, ook je motoriek verzwakt, je voelt je minder gelukkig en je maakt sneller ongezonde keuzes wat betreft je voeding of beweging, omdat je hier te moe voor bent. Ook heb je grotere kans op ziektes zoals diabetes, aangezien je bij slaaptekort je stofwisseling verstoort.

Wat tips om ’s nachts beter te slapen:

Meer ondersteuning nodig?

En? Volg jij deze richtlijnen allemaal? Goed bezig! Zo niet, dan kun je vast wel wat hulp gebruiken. Op ons online leerplatform vind je verschillende trainingen die jou of jouw medewerkers gaan helpen met het werken aan een gezonde werk- en leefstijl. Zo sta je er niet alleen voor!

Deel dit artikel:

Ook interessant voor jou: