Complimenten geven. Dat is een noodzaak van een goede werkomgeving. Volgens onderzoek heeft het regelmatig geven van complimenten meer invloed op werkgeluk dan een loonsverhoging. En wist je dat gebrek aan complimenten zelfs een burn-out kan veroorzaken? Wij bewonderen je daarom dat je dit artikel leest om erachter te komen hoe je anderen het beste kunt complimenteren.
Zorg dat je compliment oprecht is
Mensen kunnen vaak door onoprechtheid heen prikken. Wanneer je regelmatig ongemeende complimenten geeft, zal de waarde hiervan snel afnemen. Als je je slechtste werknemer veel complimenten geeft in de hoop dat hij productiever wordt, zal het juist de andere werknemers demotiveren. Oprechte complimenten geven over goed gedrag zal andere werknemers juist triggeren om harder te werken.
Maak het compliment persoonlijk
Complimenten komen vaak beter aan als je het persoonlijk maakt. Probeer dit dus zo veel mogelijk face-to-face te doen en niet via Teams of telefoon. Geef het compliment ook in de ik-vorm: “Ik vind dat je…”. Dat maakt het compliment nog persoonlijker.
TIP: Geef complimenten niet alleen aan de persoon zelf, maar zeg het ook tegen anderen. Als de persoon het van een ander hoort, komt het vaak geloofwaardiger over.
Van oppervlakkig compliment naar effectief compliment
- Ik zie dat je hard gewerkt hebt
- Ik ben blij dat je die taak hebt opgepakt
- Wat zie je er goed uit
Een effectief compliment is een compliment dat je niet zomaar aan iedereen kan geven. Ze zijn vaak wat langer en specifieker. Je zegt vaak ook wat dit gedrag voor jou heeft betekend. Bijvoorbeeld:
- Wat goed dat jij taken ziet liggen en het zelfstandig oppakt. Zo kan ik focussen op mijn eigen werkzaamheden.
- Fijn dat je een eerlijke reactie geeft. Dat helpt mij enorm.
- Ik zie dat je een doorzetter bent. Ook al liep je tegen wat problemen aan, toch bleef je vasthouden aan je doel.
Complimenten geven: doe het niet teveel
Het is belangrijk dat je geloofwaardig blijft. Teveel complimenten geven is een grote valkuil. Zorg ook dat de verhouding tussen complimenten en constructieve feedback goed is. De beste verhouding hiertussen is 4:1. Met deze (oprechte) complimenten blijven werknemers gemotiveerd om ook aan hun aandachtspunten te werken.
Verder werken aan je communicatieskills?
Goede communicatie op je werk zorgt voor een prettige werksfeer voor jezelf en voor je collega’s. Daarom is het belangrijk om aan je communicatieskills te blijven werken. Op het online leerplatform van SkillsTown kun je dit met verschillende trainingen doen. Zo hebben wij trainingen over: feedback geven, effectief online vergaderen, voortgangsgesprekken en nog veel meer. Kijk snel eens naar de mogelijkheden!