Het belang van ontwikkeling
Als medewerkers hun vak niet bijhouden, zullen ze al snel achterlopen. Dit zal ook binnen de organisatie effecten hebben. Als zij niet investeren in de ontwikkeling van medewerkers, lopen ze het risico dat ze worden ingehaald door de concurrentie. Als een organisatie wil blijven voortbestaan, dan zullen er mensen moeten werken die hun vak verstaan en die willen investeren in het actueel houden van deze vakkennis.
Naast dat medewerkers moeten bijblijven, moeten ze ook andere vaardigheden bezitten dan vroeger. Veel werkzaamheden zijn of worden geautomatiseerd. Denk maar aan fabriekswerk of administratieve handelingen. Organisaties zoeken nu vooral mensen die problemen kunnen oplossen, goed kunnen samenwerken en creatief kunnen denken. Kortom, mensen die beschikken over de zogenaamde 21st century skills.

21st century skills, wat houdt dat eigenlijk in?
Ontwikkeling stimuleren
Enthousiasmeer medewerkers
Blijf communiceren
- In je interne nieuwsbrieven naar het platform te verwijzen.
- Elk kwartaal een kwartaalthema in te zetten. Licht op de online academie de cursussen uit die over dit onderwerp gaan en ga hier samen mee aan de slag.
- In klassikale trajecten een online module te gebruiken om ze bepaalde onderwerpen in het werkoverleg te ondersteunen. Of verwijs ze naar online modules voor verdieping.
Begin klein
Het inrichten van je academie of opleidingsplan kan gerust klein beginnen. Vraag je af welke middelen of kennis je al hebt en hoe je deze in je academie kunt verwerken. Wat kunnen je makkelijk realiseren? Welke zaken zijn belangrijk en wil je als eerste gereed hebben? Blijf daarna steeds verbeteren, vraag hoe mensen het vinden en pas je beleid daarop aan.
Zorg er wel voor dat je van tevoren een scherp beeld hebt van hoe je wilt dat mensen presteren. Wat moeten ze kunnen, weten en doen om goed werk te kunnen leveren. Formuleer voor jezelf die doelen, zodat je achteraf kunt controleren of je bereikt hebt wat je wilde bereiken.