1. Peil de behoeften van je medewerkers
Probeer de veranderingen zowel uit de ogen van de organisatie als vanuit de ogen van de medewerker te bekijken. Deze veranderingen kunnen zowel negatief als positief zijn ervaren. Om weer goed van start te gaan is het van belang om de behoeften in kaart te brengen. Door niet alleen het belang van de organisatie in te zien, maar ook de mening van de medewerkers te omarmen, krijgen de medewerkers het gevoel dat ze worden begrepen. Dit zorgt ervoor dat de verbinding met de medewerkers weer terugkomt.
Vraag aan de managers om met hun team in gesprek te gaan over hoe zij deze verandering voor zich zien. Hoe zien zij dit in de toekomst voor zich en wat hebben zij daar vanuit de managers of organisatie van nodig? Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat sommige medewerkers het prettig vinden om in de toekomst toch vaker vanuit thuis te werken.
Tip: Op ons online leerplatform vind je o.a. het webinar ‘Remote onboarding’. Vraag een gratis demo aan om jou en je medewerkers toegang te verlenen tot deze en vele andere online trainingen.
2. Zoek de juiste middelen
Dit is hét moment om je beleid en cultuur aan te passen. Wat heb je in de afgelopen periode geleerd en hoe ga je dit de aankomende periode opnieuw integreren binnen jullie organisatie? Ga na wat je op lange termijn kan blijven aanbieden aan je medewerkers om hun behoeften te vervullen. Zo kun je je medewerkers goed ondersteunen en bijscholen.
Het online leerplatform is dé plek waar je medewerkers kennis kunt laten maken met de nieuwe werkwijze van de organisatie. Maak door middel van eigen content een leerlijn waarbij je de veranderingen presenteert. Denk hierbij aan een handleiding over het thuiswerkprotocol. Deze kan worden verwerkt in een korte essential. Daarnaast kan er een leerlijn worden samengesteld waarbij het hybride werken centraal staat.
3. Organiseer een lancering
Plan een concreet moment in vanaf wanneer de reboarding periode zal beginnen. Zorg ervoor dat hier samen met de leidinggevenden en communicatiemedewerkers een moment van wordt gemaakt en zie het als een lancering. Als het mogelijk is, kun je hiervoor een teamdag organiseren. Op deze dag kan er ook op een luchtige manier worden gesproken over hoe de werkwijze van de organisatie is veranderd en hoe elk team of afdeling hierin staat. Kan het niet fysiek? Doe het dan online, middels bijvoorbeeld een live webinar. In onze interactieve webinarstudio zorgen we voor genoeg connectie met je medewerkers, ook al is het op afstand!
Tip: Wist je dat je in het online leerplatform ook een (online) evenement kan aanmaken? Hiervoor worden je medewerkers dan uitgenodigd.
4. Communicatie
5. Medewerkers tevredenheidsonderzoek
Neem een tijd na de lancering van de reboardingtraject een medewerkers tevredenheidsonderzoek (MTO) af. Sta open voor de feedback en vraag aan hen wat je als organisatie nog meer kunt doen om het proces van de verandering te kunnen optimaliseren. Mocht je ondersteuning nodig hebben met het opstellen en uitvragen van de enquête, neem dan contact op met jouw Learning Professional bij SkillsTown. Wij denken hierover graag met jullie mee.
Aan de slag met reboarding in jouw organisatie?
Wil jij graag een reboardingtraject starten met je medewerkers via je online leerplatform? Neem contact op met je Learning Professional.
Maakt jouw organisatie nog geen gebruik van een eigen online leerplatform? Bij SkillsTown personaliseren we deze speciaal voor jouw organisatie en kunnen we je helpen met het opzetten van een leerlijn over bijvoorbeeld reboarden. We laten je graag alle mogelijkheden zijn tijdens een vrijblijvende demo!