Heb jij weleens een conflict met een collega? Aan de ene kant heb je de wens om je (eigen) doelen door te drukken en de opdracht te realiseren. Aan de andere kant heb je de wens om de relatie goed te houden en om het proces soepel te laten verlopen. Dus wat moet je doen?
Het is belangrijk om te weten hoe je zo’n conflict op een constructieve manier aan kunt pakken. Gelukkig zijn er stappen die jij als medewerker kunt nemen om een conflict effectief op te lossen. We geven je 6 tips om je te helpen bij het omgaan met conflicten op de werkvloer.
1. Neem een adempauze en kalmeer je emoties
Conflicten kunnen emoties oproepen, zoals woede, frustratie of verdriet. Het is belangrijk om een adempauze te nemen voordat je reageert. Probeer je emoties onder controle te krijgen en kalmeer jezelf. Dit helpt je om helder na te denken en rationeel te reageren in plaats van impulsief te handelen.
2. Luister actief naar de andere persoon
Effectieve communicatie is essentieel bij het oplossen van conflicten. Luister actief naar de andere persoon zonder te onderbreken. Probeer hun perspectief te begrijpen en wees open-minded. Het tonen van empathie en begrip kan de basis leggen voor een constructieve dialoog.
Trainingstip: Wil jij meer leren over hoe je effectief kunt communiceren en luisteren? Volg de training ‘Effectief communiceren’ op ons online leerplatform.
3. Communiceer op een respectvolle manier
Houd de communicatie respectvol, zelfs als je het niet eens bent met de andere persoon. Naast dat je natuurlijk scheldwoorden, beledigingen of persoonlijke aanvallen moet vermijden, is het ook goed om te letten om je stemgebruik. Ga op een rustige toon het gesprek aan, richt je op de feiten en bespreek specifieke problemen in plaats van de persoon zelf. Gebruik “ik”-verklaringen om je gevoelens en behoeften uit te drukken zonder de ander te beschuldigen.
4. Zoek naar compromissen
Probeer samen met de andere persoon naar een goede oplossing te zoeken. Identificeer overlappende belangen en zoek naar mogelijke compromissen. Het doel is om een oplossing te vinden waar beide partijen tevreden mee kunnen zijn. Wees bereid om te onderhandelen en flexibel te zijn in je standpunten.
5. Zoek ondersteuning indien nodig
Als het conflict moeilijk op te lossen lijkt of als je vastloopt, zoek dan eventueel ondersteuning. Bespreek de situatie met een vertrouwenspersoon, een collega of een leidinggevende die je kan helpen bij het vinden van een oplossing.
6. Doe de Conflicthantering-test
Wil jij persoonlijk advies over hoe jij conflictsituaties het beste aan kunt pakken? Doe dan de Conflicthantering-test op ons online leerplatform. Op basis van jouw antwoorden krijg jij verschillende manieren toegereikt die passen bij jouw belangen!
Start vandaag nog met leren!
Wil jij bovenstaande en nog vele andere online trainingen volgen? Bij SkillsTown hebben wij meer dan 800 verschillende trainingen. Zo zorg jij voor persoonlijke groei! Of wil jij misschien al jouw medewerkers de kans geven om hun kennis en vaardigheden te verbeteren? Start dan met het ontwerpen van je eigen gepersonaliseerde leerplatform!