Blijvende verandering
"Als je een leven lang leren propageert, moet je het ook mogelijk maken dat iemand op elk moment kan leren als hij of zij dat wil."
Volgens Schuurmans hebben juist de managers van de oude stempel baat gehad bij de versnelling die corona teweegbracht: “Misschien hadden zij normaal gesproken veel weerstand tegen thuiswerken en digitaal contact. Maar er was simpelweg geen tijd voor koudwatervrees. En ze zagen dat iedereen uit zichzelf nog meer verantwoordelijkheid nam. En iedereen merkt dat we effectiever zijn geworden, al missen we het sociale aspect.
Managers waren en zijn nog wat zoekende over hoe ze hun rol nu moeten invullen. Juist doordat iedereen het thuiswerken ging ervaren, werd duidelijk dat het over het algemeen best goed gaat.”
Coachende rol
Daarnaast is er meer dan voorheen aandacht nodig voor het menselijke aspect van leidinggeven, geeft Schuurmans aan. “Neem de zorg. Daar is ook veel veranderd. Er is meer onzekerheid en er wordt meer flexibiliteit gevraagd. Daar is meer people management nodig dan ooit tevoren. We hadden al problemen met stress en burn-out en die zijn zeker in de zorg alleen maar toegenomen. Dus die aspecten vragen nog meer aandacht.”
Ook daarop wordt ingespeeld, zegt Joyce Zoer, content coördinator bij SkillsTown: “We hebben trainingen ontwikkeld over mentale gezondheid: hoe ga je om met de eenzaamheid van thuiswerken, hoe help je collega’s en hoe zorg je ervoor dat je medewerkers hun werk goed kunnen blijven doen? Het coachende aspect van leidinggeven wordt veel belangrijker.”
De 5 grootste valkuilen voor managers
Spontaniteit verdwijnt
Digitaal, praktisch en toegankelijk
En als het management moet leren over digitaal leidinggeven, kunnen ze dat maar beter ook digitaal leren, zegt Schuurmans. “Onze filosofie is al jaren dat leren anders kan en moet. Leren en ontwikkelen wordt soms nog als doel gezien. Maar het is simpelweg een middel om iets beter te kunnen doen. Leren is ook vrij duur. Als je een leven lang leren propageert, moet je het ook mogelijk maken dat iemand op elk moment kan leren als hij of zij dat wil. Dat bieden we via ons abonnement. Frans leren, een elevator pitch geven of de fijne kneepjes van Excel: je kunt er meteen mee beginnen. ”
“We gaan nu ook managementopleidingen in digitale vorm geven. Wij willen dat praktisch, betaalbaar en toegankelijk maken. Bij ons gaat het ook niet om de titel: we werken met een open badge-systeem, waarbij je de erkenning krijgt van anderen. Het is een soort Trip Advisor-award waarbij je de sterren krijgt van mensen die jouw kwaliteit onderschrijven. In zo’n open badge staat omschreven wat iemand heeft gedaan om die titel te verdienen. Het is een voorbeeld van wat in onze ogen de moderne vorm van opleiden is: niet drie maanden een training volgen en dan een afronding, maar continu tools geven om je te kunnen ontwikkelen. Wij zijn er niet voor een titel, maar om mensen te helpen beter te presteren.”
Aan de slag met management skills in jouw organisatie?
Haal het beste uit jouw organisatie met het nieuwe corporate MBE-programma van SkillsTown. Je zorgt ervoor dat medewerkers met potentie op afstand, maar toch samen, kunnen groeien in hun management skills. Zo creëer je verbinding binnen je organisatie en geef je al je medewerkers de kans op ontwikkeling.