Waarom jouw vakkennis niet zo belangrijk is

Veel werkgevers denken potentie te vinden bij iemand die veel kennis heeft van het vak. Bij sollicitatiegesprekken ligt de focus nog vaak op opleiding, kennis van software en programma’s, talen die je spreekt, et cetera. Natuurlijk is vakkennis belangrijk, maar deze zogenoemde ‘hard skills’ zijn redelijk makkelijk aan te leren. Soft skills daarentegen zijn moeilijker te leren en daardoor veel kostbaarder. Denk aan flexibiliteit, luisteren, kritisch denken en besluitvaardigheid.

Deze soft skills zijn net zo belangrijk – als niet belangrijker – dan de hard skills. Van deze vaardigheden heb je namelijk dagelijks profijt en ze maken het ook makkelijker om nieuwe vakkennis beter op te pakken. Ja, soft skills zijn moeilijker aan te leren, maar het is niet onmogelijk. Hieronder delen we een aantal soft skills waar jij aan kunt gaan werken.

Werken aan samenwerken

Het is belangrijk dat je weet hoe je in teams moet werken. Daarom word je hier vaak tijdens je opleiding al in gepusht. Binnen een team zitten namelijk verschillende visies en talenten. Als je weet hoe je effectief samen kunt werken, behaal je betere resultaten. Ook verbreed je je horizon: je komt op andere ideeën, je leert van elkaar en leert sterke kanten van jezelf en die van je collega’s kennen.

Tip:  Op ons online leerplatform vind je de e-learning "Werken in teams". Hierin leer je hoe je meer uit samenwerkingen kunt halen en aan welke vaardigheden je kunt werken, zoals: luisteren, samenvatten, doorvragen en meer.

Heb jij leiderschapsvaardigheden?

Niet elke functie is een leiderschapsfunctie, maar veel werkgevers waarderen wel leiderschapsvaardigheden. Zo laat je zien dat je sterk in je schoenen staat en jezelf en ook collega’s goed kunt ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van beslissingen, het initiatief nemen om problemen op te lossen of het omgaan met stressvolle situaties. Als jij weet hoe jij met dit soort situaties kunt omgaan, kun jij een positief effect hebben op het werkklimaat. Dit is voor de organisatie, maar ook voor jou fijn.

Zorg voor een positieve instelling

Een positieve houding wordt erg gewaardeerd door je leidinggevende en collega’s. Zo motiveer je anderen, en ook jezelf. Door te werken aan je positieve mindset zorg je voor meer enthousiasme, respect en vriendelijkheid op de werkvloer. Dit draagt bij aan je eigen werkgeluk én die van je collega’s. Plus, door positief naar dingen te gaan kijken zal je stressbestendiger worden en voorkom je burn-out.

Tip:  Om aan je positieve instelling te werken moet je eerst weten waar je positieve energie uithaalt, maar ook waar je negatieve energie vandaan komt, zodat je die kunt elimineren. Kom erachter in de Drijfveren-scan op ons online leerplatform. Zo weet je waar je op moet letten om een positieve werkomgeving te creëren.

Leer effectief communiceren

Beschikken over communicatievaardigheden is in bijna alle functies van belang. Goed communiceren is echter meer dan kunnen praten of schrijven. Het gaat om het kunnen maken van een verbinding met een ander persoon en dat is echt wel een kunst. Je moet namelijk weten hoe je goed kunt reageren op elkaars signalen. Een vaardigheid die hierbij dus ook van belang is, is het goed kunnen luisteren. Iedere gesprekspartner is anders, dus weten hoe je met verschillende signalen om moet gaan is heel belangrijk.

Ook aan de slag met soft skills?

Met de bovenstaande soft skills kun je wel even vooruit. Of misschien heb je er al een aantal onder de knie! Op ons online leerplatform vind je nog veel meer trainingen over verschillende soft skills waar jij of jouw medewerkers aan kunnen werken. Start vandaag nog met leren!

Deel dit artikel:

Ook interessant voor jou: