Wees helder over wat je een nieuw talent biedt
Verdiep je in wat medewerkers belangrijk vinden
Tegenwoordig vinden medewerkers andere factoren belangrijk dan tien jaar geleden. De nieuwe generatie talenten focust zich bij het uitzoeken van een werkgever vooral op een goede werk-privébalans.
Daarnaast zoeken mensen een werkplek die sociaal positief is en waar een leuke sfeer heerst. Medewerkers willen zichzelf kunnen zijn, zonder een rol te hoeven spelen. Ze zoeken een werkplek waar ze vrienden kunnen maken en willen graag bij een leuke organisatie horen waar ze trots op kunnen zijn.
De nieuwe generatie talenten zoekt naar betekenis. Een organisatie dient diepere betekenis te geven aan zaken die goed zijn voor ecologie, de maatschappij en de mens in zijn geheel. De nieuwe generatie wil dat hetgeen zij doen, werkelijk een positieve betekenis heeft en waarde toevoegt aan een gezonde toekomst. Ze willen het gevoel hebben dat zij een belangrijke rol spelen binnen het bedrijf.

In 5 stappen werken aan talentontwikkeling
Ook vinden medewerkers het belangrijk om mogelijkheden te krijgen om het persoonlijke vakmanschap te kunnen laten zien. Ze willen zich graag verder ontwikkelen via coaching, training en opleiding. Hoe faciliteert jouw organisatie de opleidingsmogelijkheden (bijvoorbeeld met behulp van een online leerplatform) zodat medewerkers de mogelijkheid krijgen om zichzelf te ontwikkelen?
Denk dus na over de manier waarop je deze verlangens kunt aanspreken. Wat maakt dat medewerkers echt zichzelf kunnen zijn binnen jullie organisatie? De wijze waarop jouw organisatie eerdergenoemde waarden faciliteert, kan veel verschil maken.
Weet wat de identiteit is van de organisatie
Wanneer je als organisatie start met het scannen van talent, is het belangrijk dat je weet wat je precies onder talent verstaat. Interne gesprekken met medewerkers, leidinggevenden en HRM over de definitie van talent leiden vaak tot mooie visies, ideeën en uitkomsten.
Ook dien je kennis te hebben van de identiteit van de organisatie. Kortom: wie ben je als organisatie? Welke cultuur heerst er en welke mindset, vaardigheden en kennis heeft een talent nodig om binnen het bedrijf succesvol te kunnen zijn? Zorg dat je weet wat de identiteit is en hoe je die naar binnen en buiten kunt communiceren, zodat huidige werknemers zich hiermee kunnen identificeren en nieuwe talenten zich hierdoor aangetrokken voelen. Denk aan het inrichten van een onboardingtraject zodat medewerkers op een passende manier worden betrokken binnen de organisatie.
Meer tips & tricks ontvangen?
Regelmatig tips over Talentmanagement ontvangen? In onze nieuwsbrief delen we maandelijks nieuwe tips en meer.