Het beste uit je werknemers halen… hoe doe je dat?

Beschouwen jouw medewerkers jou als een goede werkgever? Dat is vast een lastige vraag, want medewerkers maken het je niet gemakkelijk. Zij verwachten steeds meer van jou. Ze verwachten dat je ze zo goed mogelijk ondersteunt zodat ze het beste uit zichzelf kunnen halen.
Maar hoe kun je je medewerkers nou het beste ondersteunen? En wat zijn concrete stappen die je kunt ondernemen om ook echt het verschil te maken? In dit artikel geven we je wat richtlijnen.

Creëer een open houding

Zorg dat je je medewerkers geregeld face-to-face spreekt en praat niet alleen over werk gerelateerde onderwerpen, maar ook over persoonlijke zaken. Door het creëren van laagdrempelige communicatie stappen medewerkers makkelijker op je af. Dit is belangrijk, want alleen dan leer je de échte behoeftes van je medewerkers kennen. Medewerkers moeten zich veilig genoeg voelen om wensen of onderwerpen zoals werkdruk bespreekbaar te maken. Zo kun je een betere werkomgeving voor ze creëren.

Toon waardering

Waardering tonen kan nooit kwaad. Het positieve effect hiervan blijft namelijk hangen bij de medewerkers en dit geeft ze meer motivatie. Het laat ze zien dat het behalen van hun doelen niet onopgemerkt gaat. Vier daarom kleine en grote prestaties van je team regelmatig. Waardering tonen kan bijvoorbeeld door bij het behalen van prestaties wat lekkers te trakteren, samen te borrelen of een bonus uit te delen. Vergeet niet dat je medewerkers ook kunt laten zien dat je ze waardeert door middel van het geven van complimenten. Vind je dat moeilijk? Bekijk dan eens deze tips!

Bied genoeg ontwikkelmogelijkheden

Uit onderzoek blijkt dat 94% van de medewerkers wil werken bij een bedrijf dat investeert in hun ontwikkeling. Zorg daarom dat je die mogelijkheden ook kunt bieden, zodat ze aan zichzelf kunnen werken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het aanbieden van een online leerplatform. Met het online leerplatform van SkillsTown kunnen medewerkers uit meer dan 1000 verschillende trainingen kiezen. Je kunt ook eigen trainingen maken en toevoegen aan het platform. Zo weet je zeker dat iedere medewerker vindt waar hij/zij naar op zoek is.

Behandel werknemers als professionals

Zorg dat je medewerkers het vertrouwen geeft dat ze ook zelf het beste uit zichzelf kunnen halen. Micro managen is iets wat steeds minder vaak gewaardeerd wordt door medewerkers. Werknemers willen behandeld worden als professionals. Bemoei je dus niet te veel met hun taken. Houd het in plaats daarvan zoveel mogelijk bij delegeren. Als je die eerder benoemde laagdrempelige verstandhouding creëert, komen ze vanzelf naar je toe wanneer je iets voor ze kan betekenen.

Ook het beste uit jouw medewerkers halen?

Het is belangrijk om al de bovenstaande stappen in te gaan zetten. Bedenk dat de werkgever-concurrentie vandaag de dag groot is. Bied jij nog geen ontwikkelingsmogelijkheden aan voor medewerkers? Dan kun jij bij ons terecht! Wij helpen je namelijk met het opzetten van een gepersonaliseerd online leerplatform voor jouw organisatie met een breed aanbod aan online trainingen.

Deel dit artikel:

Ook interessant voor jou: