In de huidige arbeidsmarkt is talent aantrekken en personeel behouden lastig. Meer dan de helft van de Nederlandse werkgevers heeft moeite om de juiste mensen te trekken. Dus hoe bindt en behoud je personeel binnen je organisatie?
Neem het wervingsproces van personeel onder de loep
De manier waarop je op dit moment werknemers werft, is een goede indicator van hoe tevreden medewerkers zijn. Als minder dan één derde van de nieuwe werknemers via-via bij het bedrijf belandt, dan is er mogelijk iets loos. Mensen praten met elkaar en als je een goede werkgever bent, dan wordt dit via social media of mond-tot-mondreclame gedeeld.
Verdiep je in wat medewerkers belangrijk vinden
Het draait bij goed werkgeverschap zeker niet enkel om een goed salaris en goede arbeidsvoowaarden. Er zijn veel aspecten waardoor een medewerkers kan besluiten om bij je te blijven of niet. Bij veel van deze aspecten heb jij zeker invloed. Zo is een prettige werksfeer veel bepalend bij medewerkers. Mensen zoeken een werkplek waar er goed met elkaar wordt omgegaan en waar een leuke sfeer heerst. Medewerkers willen zichzelf kunnen zijn, zonder een rol te hoeven spelen.
Tip: Wil jij weten wat werknemers nog meer belangrijk vinden zodat je weet hoe je personeel kunt behouden? Lees het artikel: Wat vindt de werknemer belangrijk.
Personeel behouden? Bied groeimogelijkheden!
Medewerkers blijven liever werken bij een organisatie die groeimogelijkheden aanbiedt, omdat ze op die manier hun vaardigheden en kennis kunnen blijven ontwikkelen en verbeteren. Dit stelt hen in staat om uitdagende en interessante taken uit te voeren, waardoor ze zich meer betrokken en gemotiveerd voelen bij hun werk.
Bovendien zorgt het aanbieden van groeimogelijkheden ervoor dat werknemers zich gewaardeerd voelen en het gevoel hebben dat ze belangrijk zijn voor de organisatie. Dit kan leiden tot een hogere mate van tevredenheid en loyaliteit bij werknemers, waardoor ze minder snel geneigd zijn om de organisatie te verlaten.
Talent binden in een tijdperk van verandering
Geef werknemers feedback en erkenning
Feedback en erkenning zijn belangrijk om personeel te behouden binnen de organisatie omdat het een gevoel van waardering en betrokkenheid creëert. Wanneer medewerkers regelmatig feedback krijgen, kunnen ze zichzelf verbeteren en zich ontwikkelen binnen hun functie. Dit kan leiden tot een gevoel van vooruitgang en groei, waardoor medewerkers meer gemotiveerd zijn om zich in te zetten voor de organisatie.
Daarnaast kan het ontvangen van erkenning voor het werk dat medewerkers verrichten, hun gevoel van eigenwaarde vergroten en hen het gevoel geven dat hun inspanningen worden gewaardeerd. Dit kan leiden tot een hogere mate van tevredenheid en loyaliteit bij medewerkers, waardoor ze minder snel geneigd zijn om de organisatie te verlaten en op zoek te gaan naar andere mogelijkheden.
Aan de slag met goed werkgeverschap?
Met welk van de bovenstaande aspecten ga jij als eerste aan de slag binnen je organisatie? Met het aanbieden van groeimogelijkheden kunnen wij je in ieder geval helpen! Binnen het online leerplatform van SkillsTown kan iedere medewerker zelf kiezen welke vaardigheden hij of zij wil verbeteren. Er zijn namelijk meer dan 650 online trainingen te vinden. Ontdek de mogelijkheden van een gepersonaliseerd online leerplatform voor jouw organisatie. Of vraag gratis een vrijblijvende demo aan!